Hur hjälper man eleven?
En situation jag var med om ute på min auskultation i en klass 2.
När eleven inte förstår och kommer vidare med sin uppgift, hjälper läraren till genom att koppla till elevens konkreta erfarenheter. Referens : Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur s. 243
Kunde ni se liknande situation ute på er auskultation?
/ Linnea Oskarsson
Bra seriestripp :)
SvaraRaderaTycker det är jätte bra när en lärare kopplar verkliga händelser som eleven haft till det teoretiska i skolan. Jag tror definitivt på att detta ökar förståelsen hos många elever och inte mist för de nyanlända.
Såg dock inget av detta från min auskultation :/
Tack så mycket Carolin!
RaderaJa men verkligen, håller med dig. Förståelsen ökar förhoppningsvis och det blir roligare när man som elev förstår :)
Bra seriestripp med ett viktigt ämne! Att koppla uppgifter till händelser man har upplevt själv tror jag är en fördel både för eleverna men även för läraren, det kan bli enklare att förklara när man kan förknippa det till något mer verkligt :)
SvaraRaderaPå min auskultation läste vi en bok med olika landskap, och då fick eleverna berätta om de hade vart i något av landskapen och hur det såg ut där och vad man kunde göra där.
Tack Ida! :) Ja men precis, när läraren kan koppla ämnet på ett bra sätt så eleven förstår om hen inte gjort det innan, blir hela situationen förhoppningsvis till det bättre.
RaderaÅh okej! Vilket roligt sätt att lära sig om landskapen i klassen :D
Fin seriestripp! :) Jag håller med om att det är viktigt att koppla uppgifter till verkliga händelser. Det blir lättare för eleverna att förstå och lära sig då.
SvaraRaderaTack så mycket! :)
RaderaJa verkligen, jag märkte direkt på eleven att han förstod bättre när läraren valde att förklara på det sättet som hon gjorde.