måndag 11 december 2017

Madeleines auskultation

Jag gjorde min auskultation på en F-6 skola på en lite mindre ort hos en årskurs 2a. Det var roligt att få komma ut i detta klassrum och se hur det går till då jag mest jobbat på högstadiet.
Väl ute i klassrummet fick jag sitta längst fram, jag satt och antecknade hela tiden både under arbete men även genomgångar.
Innan jag gick ut för att observera tänkte jag att eleverna skulle bli störda av att jag satt i klassrummet, men det gick bra. De frågade om vem jag var och vad jag gjorde men sen gick det hur bra som helst.
Inne i klassrummet kunde man se drag från det behavioristiska perspektivet, då eleverna hela tiden fick beröm om de gjorde något bra som till exempel svarar rätt på en fråga under genomgången.
Innan rast eller lunch räckte läraren upp handen för att de skulle vara tysta och sitta på sin plats, när de sett läraren skulle de räcka upp sin hand för att visa att de sett hen. Detta ledde till att de fick "belöning" genom lunch eller att gå ut på rast. Innan de gick iväg på lunch skulle de tvätta händerna och efter det ställa sig i led vid sin plats utanför klassrummet. Detta kan man koppla till "learing by doing", de lär sig att stå stilla och tysta för att få gå till maten.

Dagarna innan jag var ute på auskultation hade snön kommit så rasterna bestod för de mesta av att bygga och leka men snön men också åka madrass mm. i skolans backe.

Hur kunde ni se det behavioristiska perspektivet där ni var?

4 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg Madeleine! Din auskultation verkar ha varit bra. Jag kunde precis som du se några typiska drag som kan kopplas till det behavioristiska perspektivet. Detta genom beröm när barnen svarat rätt på frågor som även du kunde se. Jag kunde även se en typ av utsläckning av beteenden hos elever som inte gjorde som läraren ville och blev då tillrättavisade.

    SvaraRadera
  2. Spännande läsning.
    Det behavioristiska perspektivet tenderar nog att ligga till grund i mycket tror jag i och med att människor formar och färgas av beteenden samt att beteenden är en del av det språket vi kommunicerar med varandra, medvetet eller omedvetet.
    Dock är jag lite nyfiken på hur du menade att det kopplades ihop med "Learning by doing"? Hur menar du att de lärde sig att nyttja kunskapen praktiskt i nyttorelaterad situation för att klara sig?

    SvaraRadera
  3. Trevligt inlägg :)
    I klassen som jag observerade användes det behavioristiska perspektivet flitigt av läraren genom att ge eleverna beröm. En situation som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var när eleverna skulle göra en skrivuppgift precis innan skoldagen var slut. Många elever var trötta och det var mycket prat och spring. Läraren sa då att de elever som inte blir färdiga med uppgiften får stanna kvar efter skolan och elever som hinner färdigt får gå hem i tid. Här använde hon sig av både bestraffning och förstärkning. Genom att bestraffa dem stökiga eleverna vill läraren minska chansen för att beteendet utförs igen. Jag vet dock inte hur effektivt det är att använda bestraffning på det sättet.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg! Precis som du sa kunde jag också se tecken på det behavioristiska perspektivet, där belöning när man varit duktig kom och tillsägelse när något eleverna gjorde inte var bra.

    SvaraRadera