Alla barn runt om i världen har till största del olika bakgrunder och får inte alltid den uppväxt dem behöver och förtjänar. Detta kan man inte minst läsa om i Morgan Allings bok “Kriget är slut”, där det bland annat skildras en historia om en problematisk uppväxt och hemmiljö med alkoholiserade föräldrar, våldsamma fosterföräldrar och vuxna i maktposition som sexuellt utnyttjar honom. Vi har valt att lägga fokus på hur man som lärare ska skapa trygghet för sina elever oavsett hemmiljö. Eleverna spenderar mycket tid i skolan vilket gör att det är väldigt viktigt att de har en trygg skolgång. I Salamancadeklarationen står det att: “Den vägledande princip som ligger till grund för denna handlingsram är att skolorna skall ge plats för alla barn, utan hänsyn till deras fysiska, intellektuella, sociala, emotionella, språkliga eller andra förutsättningar”.
Enligt oss ska vi bemöta eleverna med kärlek, omtanke, respekt och medkänsla för att öka tryggheten i klassrummet. Men hur skall vi göra detta? Först och främst genom att skapa en relation och en “vi”-känsla bland eleverna i klassrummet. Som lärare ska vi även se eleverna jämlikt oavsett bakgrund, etnicitet och sexuell läggning. I filmen “Indisk skolvardag” kan vi tydligt se hur klasskillnaderna behandlas olika och hur barnen blir dömda utifrån deras roll i kastsystemet. Detta går emot barnkonventionen som betonar vikten av att barn ska ha rätt till ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter där staten ska utnyttja det yttersta av sina resurser för alla elever. Skolan ska se till att främja barnets utveckling och läran om mänskliga rättigheter. Vi som lärare har ett stort och komplext ansvar när det gäller elevernas välmående i skolan, men grunden till trygghet tror vi är att skapa en god relation till barnen och visa empati.
Håller med er! Viktigt att skapa en vi-känsla i klassen för att skapa trygghet.
SvaraRaderaTack för din kommentar, kul att du håller med oss!
RaderaTror också på att bygga bra relationer till varje elev, genom att t ex visa intresse för dem som individer och att vara tydlig med vilka förväntningar man har på dem. Som lärare kan man också betona att man är beredd att jobba för att hjälpa dem att nå upp till dessa förväntningar, det blir en extra påminnelse om att de är viktiga för en.
SvaraRaderaAtt skapa tydliga rutiner och se till att barnen vet vad som väntar i förväg (så långt det är möjligt) innebär också en trygghet som gynnar alla oavsett bakgrund, men i synnerhet de som inte har det så ordnat förut (hemma).
Tack för din kommentar! Kul att du håller med oss och tack för tipsen!
RaderaInstämmer helt med er, grupp 10 och ovanstående kommentarer. Att som lärare skapa goda relationer med eleverna är viktigt för att få dem att känna trygghet. Du som lärare kan vara den enda (eller en av få) vuxna som barnet känner förtroende för och tillit till. Vi lärare bör därför vara bra förebilder som visar eleverna deras värde och viktighet.
SvaraRaderaKu att du håller med oss! Precis som du säger tror vi också att det är viktigt att få barnet att få förtroende för läraren.
RaderaÄven jag instämmer med er och övriga kommentarer. En vi-känsla blir verkligen A och O för de elever som inte har någon trygg punkt eller bara inte känner sig integrerade i samhället. Som lärare har man ett oerhört viktigt uppdrag att verkligen få alla att känna sig accepterade oavsett vart man bor eller kommer ifrån. Vilket så klart kan vara svårt eftersom det "sociala spelet" som finns i skolan kan vara svårt för många och har man aldrig känt tillit till någon förut har man kanske svårt att lita på sina kamrater och lärare. Men som ni skriver måste man verkligen visa att man finns där och bryr sig om dem.
SvaraRaderaTack för din kommentar, kul att du håller med!
RaderaTycker ni fått med det viktigaste och samt vikten av att skapa en vi känsla i klassrummet känns stor då alla ska kunna känna sig uppskattade och trygga
SvaraRaderaHej Kevin, tack för din kommentar! Kul att du håller med våra tankar kring vi-känslan då vi i grupp 10 känner att det är bland det viktigaste för att skapa trygghet i klassrummet!
RaderaBra sammanfattat i sista meningen, att vi som lärare att ett stort och komplext ansvar till elevernas välmående. Det kan vara lite läskigt att tänka på, att vi som kommer att jobba inom skolan har så stor påverkan på barnens vardag. Å andra sidan känns det spännande att ha sån möjlighet att göra ett bra intryck och vara en bra förebild för barnen. Håller med er om att grunden till trygghet är att skapa en god relation till alla barn, oavsett deras bakgrund!
SvaraRaderaJo men precis det är ett oerhört stort ansvar som ligger på oss som blivande lärare! Men som du är inne på så är det ju oerhört motiverande och framförallt roligt att vi lärare får möjligheten att påverka våra elever i framtiden!
RaderaJag tror absolut att vi-känslan är ett vinnande koncept. Att eleverna känner att man som lärare ser dem och man får en bra relation tror jag är jätteviktigt. Har man en bra relation så kan det vara enklare för eleven att öppna upp sig och berätta för läraren om något inte är som det ska hemma eller om det är något annat som inte känns bra.
SvaraRaderaDet är viktiga punkter som tas upp här, väldigt bra skrivet! Jag håller med att
SvaraRaderavi-känslan är viktigt att jobba med. I ett mångkulturellt land som Sverige är det mycket viktigt att vi möter varandra med respekt och visar tolerans för varandras olikheter. Det mest centrala uppdraget i läraryrket idag är enligt mig att man som lärare försöker skapa en miljö där varje elev känner sig välkommen.
Tackar! Håller med dig på alla plan, vi lärare måste skapa miljöer där elever känner sig trygga. Trygghet tror jag också är viktigt då det kan stärka elevernas självförtroende att våga utveckla sina egna förmågor i skolan, samt att de kan ta med självförtroendet i sin vardag. Mvh Philip
RaderaHåller med er grupp 10! Som de innan även har skrivit, att skapa vi-känsla i klassrummet är viktigt för att eleverna ska kunna känna sig trygga och det är viktigt för studiero. Att bygga upp en relation till varje elev tror jag att man vinner otroligt mycket på!
SvaraRaderaKul att du håller med oss Alva. Ja precis, att ha en vi-känsla i klassrummet är väldigt viktigt.
RaderaVilken bra och intressant text, att skapa en "vi" känsla bland eleverna är viktigt och det tror jag kan hjälpa alla.
SvaraRaderaKul att du tycker det! ja så är det verkligen.
RaderaBra text och fina tankar! Barnen spenderar nästan mer tid i skolan än i hemmen och därför tror jag också att det är otroligt viktigt att som lärare försöka skapa trygghet. Skolan kan vara en tillflyktsplats för dem som inte känner sig trygga hemma och det är viktigt att ha det i åtanke. Som människa tror jag tyvärr att det ibland är svårt att se och behandla alla exakt lika eftersom vi präglas av våra erfarenheter, åsikter, kultur och värderingar, men självklart håller jag med er om att det är det man ska sträva efter och att det ska vara en självklarhet! Och ja lärarens roll är verkligen komplex, men som ni beskriver så fint tror även jag att empati är nyckeln till framgång i att skapa goda relationer och trygghet hos eleverna och i klassrummet.
SvaraRaderaJa men precis, jag håller med dig! Det kan vara svårt att behandla eleverna lika då alla inte har samma bakgrund men som lärare får man försöka så gott man kan. Tack för dina tankar kring inlägget!
RaderaIntressant text som väcker intresse. Håller helt med att en "vi" känsla är viktig för att barnen ska känna sig trygga med varandra och läraren då skolan blir en stor del av barnens uppväxt.
SvaraRaderaRoligt att du tycker det! Ja eller hur, det är väldigt viktigt att eleverna känner sig trygga i skolan.
RaderaJag håller helt klart med er också! En Vi-känsla är något som jag tycker är så otroligt viktigt och visa intresse för eleverna, bry sig om dom! Genom de visa att man tror på dom och genom det tror jag eleverna känner mer en lust att lära och de utvecklas mer som människor!
SvaraRaderaVad roligt att du håller med, tack för din kommentar. Jag håller med dig att om man visar att man tror på eleverna så tror jag lusten att lära kommer naturligt.
RaderaJag vill instämma på Jenny Alderhorns kommentar. Viktigt att skapa en trygghet precis som ni säger och visa eleverna att man ser varje individ. Dock är väl kanske det en av de uppgifter som är det svåra med vårt jobb, att kunna se alla. Att förmedla vilka förväntningar jag som lärare har på varje elev tror jag också är viktigt men också att man som lärare får reda på elevernas förväntningar på mig som lärare. Vad tycker eleverna är viktigt att jag som lärare innehar? Vilka förväntningar har jag att uppfylla?
SvaraRaderaBra inlägg!
SvaraRaderaHåller med ovanstående skribenter. Och det jag fastnade väldigt mycket för var . hur man ska bemöta eleverna i ett klassrum. Fick mig att tänka på Susanne Mellerskogs föreläsning `Att arbeta i skolan`. Där nämnde hon hur man skapar en relation bland eleverna. Där man verkligen ser till att se varje individ för sig själv och förhoppningsvis får den relation man vill ha för varje elev.
Precis! "Vi-känslan" som vi skriver om i texten är otroligt viktigt i klassrummet. Men man får absolut inte glömma individen heller och att arbeta med att få en relation med eleverna.
RaderaBra och intressant inlägg med vettiga åsikter! Jag håller med i era åsikter och tycker ni lyfter viktiga frågeställningar. Lärarens roll i detta anser jag är otroligt viktigt!
SvaraRaderaVad roligt att du tycker det, tack för du kommenterade.
RaderaBra inlägg! Jag tror också att "Vi" känslan är super viktig i skolan. Att vi som lärare har stor påverkans möjlighet på eleverna när det gäller sunda värderingar. Att skapa en god miljö i klassrummet tror jag också grundar sig i trygga individer. Även om man som lärare inte kan påverka situationen hemma, så kan man skapa en trygg plats i skolan.
SvaraRaderaJa men precis! Tack för kommentaren!
Radera