måndag 18 december 2017

Annas auskultation


Då jag tidigare inte varit ute och jobbat i skolan blev auskultationen en positiv upplevelse för mig och läraryrket känns verkligen rätt. Skolan jag var på är en F-3, och observationen gjorde jag i årskurs 1 med 28 elever. Det fanns en lärare som hade huvudansvaret för klassen, samt en resurslärare som gick mellan den andra ettan och den klassen jag var i. Eleverna var väldigt nyfikna på mig, undrade vad jag gjorde där, hur länge jag skulle stanna, vad jag skrev, osv. Under rasterna var det många barn som kom fram och ville prata och leka, vilket var roligt, dock blev det svårare att observera. Ju fler dagar som gick, desto lättare blev det att observera eleverna på rasten.
 Under engelsklektionen fick eleverna göra charader där deras klasskamrater skulle gissa vad dem gjorde och sedan säga det på engelska, ex. spela golf. Barnen älskade det och såg det mer som lek än som ett sätt att lära sig. Denna situation är typisk för pragmatismen och man ser tydligt att uttrycket learning by doing som John Dewey myntade fungerar. Charaderna visade sig bli ett lyckat resultat då eleverna ökade sitt ordförråd, fick öva på sitt uttal och samtidigt hade roligt.
 En annan observation jag gjorde var att varje gång läraren hade genomgång och ställde frågor räckte 90% av eleverna upp handen varje gång. Jag blev överraskad över hur stort engagemanget var från eleverna, vilket fick mig att fundera över hur läraren hade lyckats med det. Efter ett tag såg jag tecken på operant betingning, där läraren förstärkte beteendet genom att berömma eleverna för deras handuppräckning och engagemang. Behaviorismen kändes som ett genomgående tänk under alla lektioner och raster som jag deltog på, då bra beteende förstärktes positivt och dåligt beteende släcktes ut.

Hur upplevde ni er auskultation? Såg ni också tydliga tecken på operant betingning?



8 kommentarer:

  1. Känner samma som dig, min auskultation var också en positiv upplevelse! Learning by doing är jättebra då de får använda sig av flera olika sinnen också. Jag märkte också av operant betingning då läraren berömde när eleverna gjorde något som var bra och om de gjorde något "dåligt" så ignorerade hon oftast det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du också fick en positiv upplevelse, tack för kommentaren!

      Radera
  2. Kul att du fick en bra auskultation och känner att läraryrket är rätt för dig! Jag såg också tydliga tecken på operant betning i samband med handuppräckningen i klassrummet. Däremot var det i min klass många som lät samtidigt som de räckte upp handen och då visade sig den operanta bestigningen i form av att läraren ignorerade dessa och det ledde till en utsläckning av det beteendet.
    Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. Intressant hur man kan se olika former av operant betingning.

      Radera
  3. Bra inlägg, vad kul att du fick en positiv upplevelse och känner att läraryrket är något för dig. Vilken rolig metod läraren använde med charaderna, det är något jag skulle kunna tänka mig att använda i framtiden. Jag såg också några tecken på operant betingning exempelvis när de hade ritat olika händelser på ett papper varav läraren berömde och lyfte fram positiva motiv i bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. Jag kan också tänka mig att använda charader i min undervisning.

      Radera
  4. Bra inlägg,härligt att du tyckte det kändes bra att få komma ut i praktiken. Jag uppmärksammade även jag operant betingning, genom att eleverna fick beröm när det hade klarat av en uppgift i matteboken. Läraren gjorde en stjärna i sidan av boken och berömde eleverna så att de blev mer motiverade att fortsätta sitt lärande och utvecklas. :)

    SvaraRadera